dilluns, 30 de novembre del 2009

Sessió 10: Aprenentatge i TIC

WinLogo

Per a poder controlar tots els nostres projectes hem d'utilitzar un llenguatge amb el qual transmetre les ordres necessàries. En el nostre cas usarem WinLogo, un llenguatge de programació orientat a l'Educació i amb el gran avantatge que les ordres o primitives són en castellà.

La versió que nosaltres usem és WinLogo 2.0 que en el seu moment va editar una empresa cridada IDEA allà per 1993. Hi ha una versió Demo totalment operativa, excepte l'opció Guardar, que es pot descarregar des de la pàgina de l'empresa que ara ho distribueix WinLogo

Existeixen manuals en línia amb els quals aprendre a programar amb Logotip, pel que aquesta pàgina només servirà d'introducció per a aquells als quals realment els piqui el gusanillo de la programació orientada al control per ordinador.



JClic
JClic és un entorn per a la creació, realització i avaluació d'activitats educatives multimèdia, desenvolupat en la plataforma Java.

És una aplicació de programari lliure basada en estàndards oberts que funciona en diversos entorns operatius: Linux, Mac US X, Windows i Solaris.

En aquest apartat trobareu més informació sobre les seves característiques, algunes mostres del seu funcionament en diversos sistemes operatius i la possibilitat de descarregar i instal•lar els programes que formen JClic.


Crayon Physics
A hores d'ara resulta realment heróic trobar un videojoc que resulti realment original i innovador, però la veritat és que Crayon Physics respon perfectament a aquest perfil.

L'objectiu consisteix a dur una esfera fins a una estrella que suposa la fi del nivell. Com? Doncs dibuixant amb el teu ratolí línies i formes geomètriques, a l'estil de les ceres que els nens utilitzen en els col•legis per a pintar. Per a això has de tirar mà de tot el teu enginy.

Qualsevol objecte, pendent o força que apliquem sobre l'esfera influirà en ella d'acord amb les inapel•lables lleis de la física. També hauràs de saber manejar sàviament les corrioles que trobaràs en alguns nivells.


Word
Microsoft Word és un programari destinat al processament de textos. Va Ser creat per l'empresa Microsoft, i actualment ve integrat en la suite ofimàtica Microsoft Office. Originalment va ser desenvolupat per Richard Brodie para el computador de IBM sota sistema operatiu DOS en 1983.

Es van crear versions posteriors para Apple Macintosh en 1984 i per a Microsoft Windows en 1989, sent per a aquesta última plataforma les versions més difoses en l'actualitat. Ha arribat a ser el processador de text més popular del món.
La primera versió de Microsoft Word va ser un desenvolupament realitzat per Xerris Simonyi i Richard Brodie, dos ex-programadors de Xerox contractats en 1981 per Bill Gates i Paul Allen. Aquests programadors havien treballat en Xerox Brau, que anés el primer processador de textos desenvolupat sota la tècnica WYSIWYG (?What You See Is What You Get?); és a dir l'usuari podia veure anticipadament, en pantalla, el format final que apareixeria en l'imprès del document. Aquesta primera versió, Word 1.0, va sortir al mercat a l'octubre de 1983 per a plataforma Xenix MS-DOS; en principi va ser rudimentari i li van seguir altres quatre versions molt similars que no van produir gairebé impacte en les vendes a usuaris finals.


La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
L'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'estudiant. L' interès que té aquesta utilització tutorial de l'ordinador es troba en la capacitat que té la màquina per reproduir alguns aspectes de la relació entre el docent i l'alumne.
Pel que fa a la individualització, cal dir que no és fàcil que un programa informàtic detecti de forma "intel•ligent" el tipus d'error comés per l'alumne i les seves necessitats concretes així que en molts casos aquesta decisió la pren el mateix alumne, escollint quin considera que és el seu nivell de coneixements. De manera que el JClic és un programa que et diu si és correcte o no, i no és el pròpi alumne qui ha de decidir si està bé o no.

La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
L’alumne és qui controla la màquina i no a l'inrevés. El llenguatge de programació Logo i l'objecte gràfic anomenat tortuga seria un exemple de micromon on el nen pot desenvolupar estratègies de resolució de problemes.

S'ha qüestionat que l'aprenentatge totalment autònom per descoberta sigui la millor opció. El més tradicional en el que el mestre ensenya tot el que el nen ha d'aprendre o bé a l'extrem oposat on el nen explora en solitari per aprendre el que vol saber, hi ha un altre camí en el que el mestre té un paper de recolzament de l'aprenentatge. Parlaríem d'una descoberta guiada la qual, el paper del mestre seria doncs el de seguir el procés de treball del nen i, quan ho consideri oportú, plantejar preguntes que serveixin de guia a la reflexió del nen.

La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador
Les simulacions fomenten la reflexió i l'acció en un entorn acotat però tenen el perill de simplificar en excés els sistemes reals. Aquest problema es fa més evident quan es pretenen simular sistemes de relació social. Les simulacions, en aquests casos, poden donar lloc a interpretacions del món real greument errònies.
La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
L'ús de l'ordinador com una eina de treball és habitual en la nostra vida diària. A l'escola també es dóna. A més, les situacions d'aprenentatge, les activitats que es proposen als infants, haurien de ser autèntiques, haurien d'estar relacionades amb la seva experiència i les seves preocupacions.

Els infants haurien de treballar des de ben petits amb eines que els hi permetin gestionar i organitzar la informació i emprar eines de suport a la comunicació.

Les simulacions fomenten la reflexió i l'acció en un entorn acotat però tenen el perill de simplificar en excés els sistemes reals. Aquest problema es fa més evident quan es pretenen simular sistemes de relació social. Les simulacions, en aquests casos, poden donar lloc a interpretacions del món real greument errònies.
La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
L'ús de l'ordinador com una eina de treball és habitual en la nostra vida diària. A l'escola també es dóna. A més, les situacions d'aprenentatge, les activitats que es proposen als infants, haurien de ser autèntiques, haurien d'estar relacionades amb la seva experiència i les seves preocupacions.

Els infants haurien de treballar des de ben petits amb eines que els hi permetin gestionar i organitzar la informació i emprar eines de suport a la comunicació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada